| |
|
EX/POZÍCIA
Brinzová, Marianna ; Zálešák, Jan (oponent) ; Artamonov, Vasil (vedoucí práce)
Diplomová s názvom Ex/pozícia je projekt, výstava, priestorová intervencia, ktorá si ako tému a objekt svojho skúmania (analýzy a záujmu) stanovuje sám seba. Ex/pozícia je výstavou o výstave, projektom o projekte, úvahou o kontexte. Hlavným výstupom diplomovej práce je kurátorský projekt pripravený v koncepcii kolaboratívnej praxe, ktorej výsledkom je kolektívne dielo - výstava. Diplomová práca, ako dočasná galerijná inštalácia, je vytvorená na základe kurátorského (no zároveň i autorského) konceptu v spolupráci s inými autormi. Tí do celkového diela zasiahli ideovo, formálne, spoluvytvárali ho. Ex/pozícia je postavená na reflektovaní týchto tém: spolupráca, podstata jednotlivých médií a ich súčasná intermediálnosť, vzťah autor - autor, autor - kurátor (a zlievanie ich rolí) a téme procesu vznikania výstavy.
|
|
Vztah kurátora a edukátora v galeriích umění
Juríková, Kristýna ; Sládková, Kateřina (vedoucí práce) ; Havlůjová, Hana (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou vztahů a spolupráce mezi kurátory a edukátory v galeriích umění. Teoretická část představuje obě profese, uvádí okruhy jejich pracovních činností i kvalifikační a kompetenční nároky. Dále se teoretická část zaměřuje na stručný přehled probíhajících proměn ve výstavních institucích, konkrétně je popsán s nimi související nový institucionalismus a edukativní obrat. Praktická část představuje empirický výzkum, jehož hlavním cílem je zjistit, jak v současnosti vypadá spolupráce kurátorů a edukátorů ve vybraných galeriích umění. Data k výzkumu jsou sbírána pomocí polostrukturovaných rozhovorů s kurátory a edukátory z galerií, otázky jsou mířeny jak na vzájemnou spolupráci, tak také na předchozí zkušenosti, vzdělání a na pracovní zázemí. Informace získané v rozhovorech při osobních setkáních jsou společně s informacemi z webových stránek vybraných galerií analyzovány a interpretovány. Z výzkumu vyplývá, že všechny oslovené galerie nabízí různorodé aktivní programy pro různé cílové skupiny, což ukazuje reflexi probíhajících proměn a určitý posun k edukativnímu obratu. Hlavním cílem výzkumu je zmapovat aktuální stav spolupráce mezi oběma profesemi. Největší důraz je kladen na spolupráci, ke které dochází nebo nedochází při vytváření nových výstavních projektů v...
|
| |
| |
|
Role učitele výtvarné výchovy zaměřená na prezentaci školní výtvarné tvorby
Milerová, Helena ; Kitzbergerová, Leonora (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Řešeným tématem diplomové práce je Role učitele výtvarné výchovy zaměřená na prezentaci školní výtvarné tvorby. Učitel výtvarné výchovy je dávám do souvislosti s kurátorem výstavy, s kurátorskou činností. Kurátor výstavy je relativně nová profesní rovina, velmi podstatná především pro současné výtvarné umění. Teoretická část práce konfrontuje činnosti pedagoga a kurátora výstavy a hledá nové pole významů dvou prostředí, jež spojuje výtvarné umění. Zájmem je zda vůbec a nakolik se profese výtvarného pedagoga a kurátora potkávají, zda se v jejich pracovní náplni najdou společné momenty. Tento hlubší obsah během studia objevuji a popisuji. Následným zájmem je prezentace žákovské tvorby, a to zda znamená důležitou součást činnosti výtvarného pedagoga, na kterou klade důraz a jaké kroky v rámci ní podniká. Dále také jaký je učitelův postoj k výstavám a dalším formám prezentace žákovských prací. V části výchovně vzdělávací se studenti gymnázia seznamují s možnostmi a okolnostmi prezentace jejich vlastních výtvarných prací, seznamují se s pozadím výstavního projektu. Na základě poznatků z teorie a dějin výtvarného umění, konkrétně konceptuálního umění jsou vytvořeny výtvarné práce, které jsou dále uplatněny pro výstavu. Z didaktického hlediska je uplatněna výstava jako vzdělávací prvek výuky. Výsledným...
|
|
Role kurátora v podmínkách současného českého umění
Pechová, Gabriela ; Půtová, Barbora (vedoucí práce) ; Hoftichová, Petra (oponent)
Bakalářská práce se snaží objasnit úlohu kurátora současného umění v kontextu české umělecké scény. Za účelem dosažení tohoto záměru je postava kurátora zasazena do širšího rámce. Práce začíná popisem historických událostí, které vedli ke vzniku této profese a jež ovlivnily její vývoj do současné podoby. Klíčové je rozdělení kurátora na dva typy, kurátora jako zaměstnance výstavní, potažmo sbírkotvorné instituce a kurátora pracujícího nezávisle, které se odehrálo ve druhé polovině 20. století. Tento fakt je rozhodující pro určení přesné pracovní náplně kurátora. Této problematice a také popisu prostředí, ve kterém se kurátor v současnosti pohybuje, je věnována jedna z kapitol. Prostor je poskytnut také rozboru některých faktorů, lidských a technických, které práci kurátora přímo i nepřímo ovlivňují. Text je uzavřen kapitolou o možnostech vzdělávání se v oboru kurátorství, a to nejen na území České republiky, ale i v zahraničí. Klíčová slova: kurátor, současné české umění, zprostředkovatel, organizátor, manažer
|
| |
| |
|
Curatorship
Závodská, Zuzana ; Frinta, Ondřej (vedoucí práce) ; Thöndel, Alexandr (oponent)
Název diplomové práce: Opatrovníctvo Diplomová práca pojednáva o inštitúte opatrovníctva ako o jednej z foriem zastúpenia, ktorej účelom je ochrana záujmov a naplňovanie práv zastúpeného. Práca sa primárne sústreďuje na hmotne-právnu úpravu obsiahnutú v zákone č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Navzdory hmotne-právnemu zameraniu sa práca v niektorých prípadoch venuje aj súvisiacim procesným otázkam. Práca je členená na úvod, šesť kapitol a záver. Prvá kapitola je venovaná historickému vývoju právnej úpravy opatrovníctva. Nasledujúca, druhá kapitola približuje základné pojmy a systematické zaradenie právnej úpravy v zákone č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Tretia kapitola je jadrom diplomovej práce a pojednáva o opatrovníctve človeka. Približuje aj inštitúty s opatrovníctvom človeka súvisiace, a to inštitút obmedzenia spôsobilosti k právnemu jednaniu a inštitút predbežného prehlásenia. Dôraz kladie ako na opatrovníctvo plnoletých osôb, tak aj na opatrovníctvo detí. Zaoberá sa taktiež osobou opatrovníka, jeho právami, povinnosťami, dôvodmi zániku jeho funkcie a dôvodmi zániku opatrovníctva. Štvrtá kapitola je venovaná predovšetkým rozboru hmotne-právnej úpravy opatrovníckej rady, no záver kapitoly poukazuje aj na súvisiacu procesnú úpravu. Nasledujúca, piata kapitola približuje právnu úpravu...
|